Zonneklaar – Linda Goodman

Uit een mailwisseling in oktober 2007:

Annemieke K:
ik heb mijn boek van Linda Goodman (een superoude druk, die al totaal uit de band lag toen ik hem 20 jaar geleden op een plaatselijke rommelmarkt kocht) te weten, het komische ”Zonneklaar”, maar weer eens tevoorschijn getoverd.
En je snapt het al, ik lig hier echt te gieren en te brullen van het lachen (tja,een lach en een traan, zo is het leven) en ik huiver telkens weer van groot respect over de ontembare zuiverheid en scherpzinnigheid van deze dubbele Ram. Nooit zul je mij horen zeggen dat Rammen geen penetrante diepgang of echte humor kunnen manifesteren. Goodman is een fenomeen! Het boek stamt uit 1968, mijn geboortejaar, en dat vind ik ook leuk.Eigenlijk krijg ik bijna de neiging: ”Koop allemaal voor 12 euro 50 ”Zonneklaar” van Linda Goodman, het beste boek ooit geschreven over de Zonnetekens (want niet alleen hilarisch komisch, maar ook echt trefzeker, zo durf ik nu met al mijn eigen ervaring te beweren) en we praten nergens meer over”.

Het is zo grappig. En wat is het belangrijk werk wat ze doet, want ik denk dat er menig huwelijk is gelijmd, menige ruzie is bijgelegd, menige vermeende onhebbelijkheid met de mantel der liefde is bedekt en menige liefde is opgebloeid door het lezen van dit geweldige boek, dat werkelijk het ZONNETJE in huis is! Het is een manifest van LIEFDE, een stralende ster aan het firmament, een boodschap van hoop, compassie, komische relativering en VERBONDENHEID. Goodman schouwt in de Ziel van de mortale tweevoeter. Haar spirituele ontwikkeling is gigantisch.

Joyce:
Zonneklaar was een van de allereerste boeken die ik las over astrologie, toen er bij mij nog van geen enkele spirituele ontwikkeling sprake was en ik herinner me dan ook niet veel meer van enige spirituele ontwikkeling bij Goodman, maar ik weet wel dat ik de 12 dierenriemtekens nergens zo goed beschreven heb gevonden als in dit boek en daardoor meteen de typologie van de 12 tekens heb gesnapt.  Later maakte ik kennis met een astroloog die les had gehad van Linda Goodman, die haar een “begenadigd schrijfster” vond, wat ze ook is. Klaarblijkelijk was ze niet eens zo’n echt goede astrologe, maar wel een “begenadigd schrijfster”. En daarmee zie je maar weer eens hoe belangrijk de “taalkant” van astrologie is. Astrologie wordt pas echt inzichtelijk door het te verwoorden in taal.

Ik ben het hoe dan ook met je eens dat het een geweldig leuk boek is, het beste wat ooit verschenen is op het gebied van de beschrijving van de 12dierenriemtekens. Later is er nog een dikke pil van haar uitgekomen over relaties, dat ook heel leuk wegleest, en een tophit werd vooral bij mensen die niets van astrologie weten.